Anetta Barska

staff_0.jpg
Dr hab. inż. Anetta Barska, prof. UZ
E-mail : A.Barska@wez.uz.zgora.pl
Pokój: 1 A łącznik A-5


DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA
  • Ekonomia i finanse
    • Zachowania konsumentów na rynku i ich uwarunkowania, szczególnie w odniesieniu do produktów żywnościowych,
    • Rozwój lokalny i regionalny,
    • Marketing.

Dr hab. w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse. Zatrudniona na stanowisku profesora Uniwersytetu Zielonogórskiego na Wydziale Ekonomii i Zarządzania. Specjalizuje się w badaniach rynku, ze szczególnym uwzględnieniem badań zachowań konsumentów na rynku oraz problematyce rozwoju lokalnego i regionalnego. Jest autorką ponad 120 publikacji. Od początku zatrudnienia prowadzi działalność badawczo-naukową, uczestnicząc w badaniach własnych oraz statutowych. W jej dzielności naukowej wiodącym jest nurt zachowania konsumentów na rynku, szczególnie w odniesieniu do produktów żywnościowych. Drugi nurt zainteresowań wynika z aplikacyjnych walorów podejmowanych badań, który należy uznać za komplementarny do wiodącego, jakim są zachowania konsumenta na rynku. Stanowi go nurt uwarunkowania decyzji nabywczych konsumentów. Natomiast jako nurt trzeci badań należy wymienić rozwój lokalny i regionalny. Jest on rezultatem działalności eksperckiej. Powstałe w wyniku prac eksperckich publikacje są głosem w toczącej się w ostatnich latach w Europie dyskusji na temat działań, które należy podjąć, aby polityka regionalna była bardziej skuteczna i ukierunkowana na pożądane cele, sprzyjała spójności społeczno-gospodarczej i terytorialnej, a jednocześnie podnosiła konkurencyjność.
Była członkiem wielu zespołów eksperckich współpracującymi z przedstawicielami jednostek samorządów terytorialnych oraz podmiotów gospodarczych. Odbyła pięć zagranicznych staży naukowych i szkoleniowych, które odbyła w następujących jednostkach naukowych Faculty of Economics of the Technical University of Košic, Institute of Finance and Economics of the University of Tyumen, Technische Universitäte Ilmenu w Niemczech oraz Université catholique de Louvain w Belgii. Dwa staże zrealizowała w ramach stypendium, które uzyskał w drodze konkursu stypendialnego zorganizowanego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej. Brała udział w 4 projektach o charakterze badawczym, w tym dwóch międzynarodowych „Urban Creative Poles” oraz w Projekcie transgranicznym zrealizowany w ramach Interreg IIII. Euroregion Sprewa-Nysa-Bóbr. Wspólny Fundusz Małych Projektów Polska-Niemcy 2002. Uczestniczyła również w licznych projektach realizowanych w ramach programów europejskich i międzynarodowych (m.in. w projektach „Lubuski Spinacz Biznesu i Nauki”, czy też „Nauka i biznes to dobre połączenie” realizowanych w ramach VIII Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Regionalne Kadry Gospodarki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie sfery nauki i przedsiębiorstw).
Kluczowe obszary zainteresowań: zachowania konsumentów na rynku, uwarunkowania decyzji nabywczych konsumentów, marketing, innowacje, rozwój lokalny i regionalny, rozwój zrównoważony.


DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
  • Prowadzone przedmioty:
    • Badania rynku,
    • Marketing,
    • Promocja i reklama,
    • PR w sytuacji kryzysowej,
    • Internacjonalizacja przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce,
    • Analiza rynku,
    • Organizacja i zarządzanie szkołą,
    • Marketing międzynarodowy,
    • Marketing na rynku nieruchomościami,
    • Marketing w jednostkach ochrony zdrowia.

Jest certyfikowanym trenerem biznesu. Zajęcia dydaktyczne korespondują ściśle z jej działalnością naukowo-badawczą. Realizuje zajęcia ze studentami pierwszego i drugiego stopnia z następujących przedmiotów: Badania rynku, Marketing, Promocja i reklama, PR w sytuacji kryzysowej, Internacjonalizacja przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Zachowania konsumentów na rynku, czy też Analiza rynku. Realizowała zajęcia dydaktyczne również w Szkole Doktorskiej oraz na studiach podyplomowych na kierunkach: Zarządzanie systemami przemysłowymi, Zarządzanie przedsiębiorstwem, organizacja i zarządzanie szkołą, Pozyskiwanie i zarządzanie funduszami europejskimi, Gospodarowanie nieruchomościami oraz Zarządzanie w jednostkach ochrony zdrowia. Wspomniany związek prowadzonych przedmiotów z działalnością naukowo-badawczą umożliwia wykorzystywanie w procesie dydaktycznym wyników badań, przygotowywanie odpowiednich opisów przypadków. Ponadto systematycznie doskonali programy prowadzonych przedmiotów oraz treść zajęć, uwzględniając w nich nową wiedzę. Dokonuje systematycznej modyfikacji materiałów dydaktycznych. Wyniki prowadzonych badań literaturowych i empirycznych stanowiły również podstawę do opracowywania autorskich programów kształcenia do przedmiotów na studiach I i II stopnia oraz podyplomowych na kierunkach realizowanych na Wydziale Istotną sferą jej działalności dydaktycznej są prowadzone seminaria dyplomowe (inżynierskie, licencjackie) i magisterskie.

Wielokrotnie brała udział w realizacji zajęć dydaktycznych w zagranicznych uczelniach w ramach programu Erasmus+, CEEPUS co stało się również źródłem nowych doświadczeń.

W roku 2018 była koordynatorem i wykładowcą Akademii e-commerce, projektu realizowanego z partnerami biznesowymi (eobuwie.pl S.A. Zielona Góra, SAP Polska, CCC S.A./CCC.eu Sp. z o.o. Polkowice/Warszawa). Brała udział jako trener, wykładowca w licznych projektach szkoleniowych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej, były to: Akademia PR-ofesjonalnych umiejętności, Profesjonalny Pracownik, Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych poprzez szkolenia umożliwiające podjęcie pracy kierowcy, Edukacja kluczem aktywności kobiet czy Specjalista ekonomiczny do spraw Europy Wschodniej. Jest autorką licznych recenzowanych materiałów o charakterze dydaktycznym, w tym autorskich kursów e-learningowe pt. Elementy oferty reklamowej, Elementy sprzedaży reklamy, Elementy planu medialnego przygotowane według obowiązujących minimów programowych dla zawodu technik reklamy. Materiały zostały opracowane dla Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Ustawicznej i Zawodowej w Warszawie. W swojej działalności stara się popularyzować wiedzę ekonomiczną, uczestnicząc w realizacji wykładów w siedzibie uczelni, jak i również licznych placówkach oświatowych, dla młodzieży szkół średnich. Angażuję się w proces kreowania przedsiębiorczych postaw wśród młodzieży akademickiej poprzez współpracę z Akademickim Inkubatorem Przedsiębiorczości czy udział w debatach studenckich organizowanych przez Europejskie Forum Studentów AEGEE. Podejmuje współpracę z licznymi organizacjami społecznymi i placówkami dydaktycznymi, m.in. z Lubuską Izbą Rolniczą, Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Zielonej Górze czy Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
PUBLIKACJE

   skep.giforcid.jpg

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18